BlogTechnologieUncategorized

Waarom we tegenwoordig App-moe zijn.

Je kent het vast wel: je wordt wakker en wil even buienrader checken (dinsdag – sportdag!), maar om bij die app te komen moet je door die 500+ apps heenwerken om net dat icoontje te vinden. Daar gaat je goede voornemen om al fietsend naar het werk te gaan. En wat deed 90% van all die apps nu ook alweer? Ben ik app moe geworden of gewoon oud?

Dat is precies het probleem waar ik als Android gebruiker onlangs tegenaan liep. Die App-jungle op mijn telefoon. Daarom heb ik onlangs met een kapmes het oerwoud aan apps gesnoeid. Maar het zette mij wel aan het denken. Waarom heb ik eigenlijk zoveel apps en wat doen ze toch allemaal??  Daar is geen simpel antwoord op te vinden.

Zelf geloof ik dat een deel van het probleem ligt bij de aanbod-zijde van de markt. Uiteraard het aantal developers dat zich met de bevolking van China kan meten, maar vooral het bedrijfsleven. Het is een déjà vu zoals pakweg 4 jaar geleden: managers die roepen dat “we iets met Social Media moeten!”. En tegenwoordig moet voor iedere futiliteit een app gemaakt worden. Of er vraag naar is; ach dat zal wel toch? Net als de 3D tv heeft gebleken dat pushmarketing ook finaal kan mislukken.

Daarnaast is het probleem van de App-Jungle ook problematisch geworden. Voor elke zoek-actie zijn er minstens 20 alternatieven om het op te lossen. En de enige criteria hieraan verbonden zijn gebruikers-reviews. Het feit dat 100.000 mensen de app hebben, betekent nog niet dat al deze mensen het ook gebruiken. Dit is voornamelijk zo indien er sprake is van een van de vele apps met een laag gebruiksgemak. Een voorbeeld: ik had een app om de laptop-spotify versie via mijn telefoon te bedienen (lekker lui). Maar iedere keer dat ik deze wilde gebruiken moest ik een serverprogramma aanzetten op mijn laptop. Gevolg? Een netto-gemak-winst van 0,000 en een niet gebruikte app.

Maargoed, waar de technologie ons hier heeft gebracht zal het ook oplossingen bieden. Zo werkt het bedrijf Quby (dat verantwoordelijk was voor TOON, de slimme thermostaat van Eneco) aan een online service – inclusief app – om een veelvoud van apparaten en apps te verbinden. Hoe deze service – genaamd Triggi – werkt zie je in dit interview van Emerce. Dat er een app wordt gemaakt om een app-probleem op te lossen is op zijn minst ironisch te noemen. Of een app-ception. Maar het is iets. En het is de beste oplossing tot nu toe 🙂

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.