Online Strategie

Online Strategie

Welkom in de Online Marketing: een snelgroeiend wereldje met tal van online mogelijkheden. Door de vele opties is het makkelijk om het overzicht te verlies. Je ziet als het ware door de bomen het bos niet meer.

Om écht effectief met online marketing aan de slag te gaan is het verstandig een helikopterview te ontwikkelen. Beginnen bij de basis dus. En dat kan lastiger zijn dan gedacht!

Bij het ontwikkelen van een online strategie worden bedrijfsdoelstellingen gekoppeld aan de marketingdoelstellingen en vervolgens vertaald naar online activiteiten. Het is leuk om SEO toe te passen, maar als jouw doelgroep al actief op zoek is naar een product, ben je dan effectief bezig?

Door terug te gaan naar de basis bepalen we aan de hand van 4 stappen de relevantste, meest rendabele en effectiefste methode van online marketing.

 

Aanpak van Online Strategie

Bedrijfsdoelstellingen

De centrale vraag wordt hier gesteld: wat doen we en wat willen we bereiken? Online marketing is altijd een onderdeel van de bedrijfsstrategie en draagt bij aan het realiseren van gestelde doelen. Goede, realistische KPI`s worden hier opgesteld.

Marketingdoelen & Doelgroepen

Door marketingdoelen te stellen wordt duidelijk wat online marketing gaat toevoegen. Is dit product promotie of juist leadgeneratie? De doelgroep wordt inzichtelijk door persona’s, deze vertegenwoordigen de doelgroep als visuele afspiegeling.

User Journey

Door middel van een user journey wordt inzichtelijk gemaakt waar de persona zich bevindt. Ook bepalen we welke factoren hun keuzes beïnvloeden. Hiermee wordt inzichtelijk welke vragen beantwoord moeten worden en de aansluiting bij de marketingdoelen.

Online Kanaalmix

Met de verzamelde gegevens kunnen we de optimale kanaalmix vaststellen. Waar bereiken we de doelgroep en met inzet van welk kanaal worden de bedrijfs-doelstellingen behaald? Ten slotte kunnen de inhoudelijke tools gekozen worden!

 

Door de strategische aanpak kan online marketing écht succesvol worden. Het zorgt immers voor een bijdrage aan de daadwerkelijke bedrijfsvoering. Een goede online strategie mixt de marketingactiviteiten met bedrijfsresultaten en zorgt ervoor dat het een wezenlijk onderdeel wordt van de groei van jouw bedrijf!

 

Voordelen van een Online Strategie

  •  Geeft houvast aan je bedrijfs- en online marketing activiteiten
  •  Creëert eenheid in je boodschap en online uitingen
  •  De basis van een sterk concept dat sterk onderbouwd is
  •  Inzicht in de bijdrage van online marketing, ook in bedrijfsresultaten
  •  Zorgt dat je effectief bezig bent met je online marketing!

Meer weten over een online marketing strategie of vrijblijvend de mogelijkheden bespreken? Neem contact met mij op!