Analytics

Webanalytics

Hoe presteren jouw website en online kanalen? Hoe meet je specifieke doelen? Welke webstatistieken zijn eigenlijk belangrijk voor jouw bedrijf? Allemaal vragen die zeer terecht zijn om te stellen, zeker omdat de meetbaarheid groot is binnen online. Want Meten is Weten!

 

Waarom analytics inzetten?

Om juiste beslissingen te maken over een online aanpak is data belangrijk. Door het verzamelen van de juiste data, deze inzichtelijk te maken en selecties te maken op basis van relevantie kunnen beslissingen ineens goed onderbouwd worden. Het is niet voor niets een van de pijlers van conversie-optimalisatie.

Of webanalytics voor jou nu het inrichten van Google analytics is, het opzetten van maand- of kwartaal rapportages of zelfs complexe bedrijfsvraagstukken beantwoorden: door meting en analyse zijn jouw online activiteiten goed te onderbouwen.

Wat betreft onderbouwen: een van grootste valkuilen in de marketing is de verantwoording van het rendabel zijn van projecten. Door nulmetingen en doorlopend monitoren van gegevens is die valkuil gevuld. Belangrijk is wel om de gegevens op een simpele en concrete manier te vertellen, aldus guru Simo Ahava.

 

Analytics Tools & Bouwstenen

Online Marketin Analytics

Google Analytics: Deze gratis tool van Google is de kern van je data. Alle standaard gegevens, maar ook specifieke doelen worden hiermee gemeten. Daarnaast is het mogelijk data te importeren vanuit o.a. Adwords  & Tag Manager. GA is uiteindelijk de plek om alle informatie te bundelen en overzichtelijke dashboards te creëeren. Handig voor rapportages!

Google Tag Manager: Met deze (gratis) tool van Google kunnen scripts teogevoegd worden om specifieke data en conversies te meten. Met een berg fantasie (en tijd) kunnen zelfs de meest specifieke doelen gemeten worden.

Form Analytics: Een analytics onderdeel dat belangrijk is voor CRO is Form analytics. Deze tool van Forminsights geeft de statistieken weer voor contact, bestel & aanvraagformulieren op jouw website.

Webanalytics diensten

Zijn webanalytics nou een ‘can’ of een ‘must’? Wanneer je begint met online marketing dan zal de basis zeker onderdeel uitmaken van je activiteiten. Maar ook voor het dieper induiken in doelstellingen en statistieken help ik graag als freelance internet marketeer!

Analytics inrichting

Het opzetten koppelen & inrichten van Google Analytics

Rapportage Dashboards

Op maat maand / kwartaal rapportage met analyse

Bedrijfs KPI’s

Instellen van Tag Manager & koppelen met Google Analytics

Conversie Analyses

Meten & analyseren van A/B en conversie testing

 

Meer weten over webanalytics of vrijblijvend de mogelijkheden bespreken? Neem contact met mij op!